english nederlands

Gitaarlessen

Klik op de vlinder om het scherm te vergroten

Lessen van Donnie DuVall Uitgelegd

"In mijn lessen hebben alle leerlingen (6-99 jaar) het voordeel dat ze vrijwel iedere soort muziek die zij zouden willen spelen, tijdens mijn lessen kunnen leren. Of het nu barok, bebop, pop, progressieve rock of punk muziek is. Ik heb to nu toe genoten van een gevarieerde podium carriere, waarbij ik heel veel verschillende stijlen muziek heb mogen spelen. Hierdoor heb ik veel kennis opgedaan die ik ook graag in mijn lespraktijk toepas. Naast het feit dat ik iedereen kan begeleiden in de muziek naar keuze, voel ik ook de plicht als docent om leerlingen kennis te laten maken met de vele andere stijlen/methoden in de muziek die er allemaal zijn in de wereld.

Tussendoor alvast wat praktische informatie. Mijn lessen worden gegeven tijdens schoolweken van de lokale basisscholen. Ik geef 36 weken per schooljaar les, van augustus tot juli ongeveer. Tijdens vakantieweken van de basisschool wordt er geen les gegeven. Op aanvraag, zal ik voor kinderen van 6-12 jaar proberen om een of twee lespartners te vinden van dezelfde leeftijd, hetzelfde niveau en een vergelijkbare muzieksmaak. Leerlingen van 13 jaar en ouder schrijven zich normaal gesproken in voor een individuele les van 20 minuten per week. Zij krijgen zeker ook de gelegenheid om samen te spelen met andere leerlingen als zij daar behoefte aan hebben, maar ik wissel nog wel eens van formatie in verband met de leerervaring en/of een project waar aan wordt gewerkt. Als bijvoorbeeld 3 leerlingen samenwerken aan een project dan wordt hun lestijd bij elkaar opgeteld en dan begeleid ik de groep dus een uur (3x20 min). Leerlingen keren tussendoor steeds terug naar hun individuele lessen, waardoor ik hun persoonlijke wensen en vaardigheden weer even een op een aandacht kan geven. Ik probeer zo flexibel mogelijk te zijn in het belang van mijn leerlingen en ik ben bereid om uitzonderingen te maken als ik mij in de vraag kan vinden. Het normale lesrooster en de prijslijst vind je HERE."

IS HET LEZEN VAN MUZIEK BELANGRIJK TIJDENS DE LES? "Ja en nee. Het lezen en het interpreteren van muziek is aan de ene kant enorm belangrijk om je onderzoek van muziek compleet te maken. Aan de andere kant is het niet noodzakelijk om muziek te lezen, wanneer je begint met gitaar spelen. Soms is het logischer om te beginnen met het leren van een eenvoudige melodie, een kampvuurlied of een paar rock akkoorden. Voor een beginnende gitarist zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Ik probeer het lezen van muziek aan te bieden op het moment dat ik denk dat de leerling daar klaar voor is. Dit vind ik beter dan het forceren van het lezen van muziek als een leerling daar niet voor open staat aan het begin van de lessen. Af en toe kom ik echter leerlingen tegen die staan te springen om klassiek gitaar te leren spelen op traditionele wijze. Met veel plezier, bied ik deze lessen dan ook direct aan!"

MOET IK OPTREDEN? "Nee, er is altijd een hand vol leerlingen die niet staat te springen om op te treden om diverse redenen. Ik moedig wel iedereen aan om op te treden, omdat ik het heel waardevol vind voor de muzikale en persoonlijke ontwikkeling. Er zijn diverse mogelijkheden om een keer op te treden, omdat ik naast de reguliere lessen ook bezig ben met diverse talentontwikkelingsprojecten. Mijn ervaren leerlingen worden regelmatig gevraagd voor bands, ensembles of om individueel op te treden ergens in de regio. Het is belangrijk dat muzikanten, van welk niveau dan ook, trots zijn op wat zij op het podium presenteren. Iedereen mag de tijd nemen die er voor nodig is om de drive en het zelfvertrouwen dat daarvoor nodig is, te ontwikkelen."

HOEVEEL UUR PER WEEK MOET IK OEFENEN? "Dat verschilt. Het voorstel om iedere dag trouw een half uur te oefenen, blijkt erg onrealistisch voor velen. Voor kinderen van 6-12 jaar stel ik vaak aan de ouders voor om de kinderen in ieder geval 10 minuten per dag te laten oefenen, voordat zij tv gaan kijken of iets dergelijks. Dit soort structuur werkt goed voor veel kinderen, maar juist weer benauwend voor anderen. Sommige leerlingen oefenen juist minder momenten in de week een langere periode achter elkaar. Ik vind het leuk om de verschillen tussen leerlingen hierin te ontdekken en mijn werkwijze hieraan aan te passen."

MOET IK EXAMEN DOEN OF KRIJG IK EEN RAPPORT? "Nee. Dit zijn meetinstrumenten die ik prima vind passen bij schoolvakken zoals wiskunde en geschiedenis. Als het gaat om iemands creatieve ontwikkeling, zetten examens en rapporten iemand volgens mij juist vaak op het verkeerde spoor. Ik heb er dus voor gekozen om hier geen gebruik van te maken. Ik vind wel dat het noodzakelijk is om met enige regelmaat met mijn leerlingen (en hun ouders, wanneer relevant) stil te staan bij hun ontwikkeling. Heeft mijn dochter talent? Ben ik aan het oefenen op de manier die past bij mijn doel? Hoe goed ben ik in vergelijking met anderen? Hoe is mijn techniek? Het is voor mij belangrijk om dit soort onderwerpen te bespreken, ook al wordt er niet naar gevraagd."

HOE GA JE OM MET PERSOONLIJKE OMSTANDIGHEDEN? "Bij leerlingen onder de 18 jaar is het voor mij belangrijk om korte lijnen met de ouders te houden, in het bijzonder wanneer er sprake is van bepaalde persoonlijke omstandigheden. Als er iets is wat de leerling dwars zit dan hoor ik vaak verschillende versies van het verhaal van de leerling, van zijn of haar vrienden en/of van de ouders. Ik koester mijn rol als begeleidende volwassene, anders dan de ouder, en ik neem deze rol heel serieus. Aan de andere kant, ga ik ook graag gauw weer aan de slag wanneer een onderwerp voldoende is besproken."

HOE STRENG BEN JE? "Ik kan heel streng zijn als ik van mening ben dat dat een goed resultaat zal opleveren. Als iemand met gitaarles bij mij start dan zet ik mij volledig in om de lesmethode/richting te vinden die het beste bij die leerling aansluit. De goede richting inspireert de leerling en wanneer we die hebben gevonden dan kom je er steeds meer achter wat je kunt gaan verwachten van de les. Als ik de indruk heb dat je meer kunt dan je laat zien tijdens de lessen dan zal ik alles uit de kast halen om ervoor te zorgen dat al jouw kwaliteiten naar boven komen. Met mij als docent kun je veel kanten op, maar bij sommige ontwikkelingen komt er onvermijdelijk wat druk om de hoek kijken. In het bijzonder als je heel goed wilt worden. Soms ontdekt een leerling tijdens mijn lessen dat gitaar spelen het toch niet voor hem of haar is. Ik help leerlingen graag op weg in de goede richting en soms betekent dit ook dat ik zal adviseren om te stoppen met de les en verder te gaan in de zoektocht naar een andere passie. Ik zal dit echter nooit adviseren wanneer iemand met liefde oefent en naar de lessen komt, ook al gaat deze leerling misschien niet hard vooruit. Ik heb inmiddels al te vaak meegemaakt dat iemand die in eerste instantie misschien niet vooruit lijkt te komen, zich later ontpopt tot een waar talent! Geduld is een absolute must voor het succes van een muziekdocent."

KUN JE WAT VOORBEELDEN GEVEN VAN HET LESMATERIAAL? ""Ik bied basiskennis van muziek aan, naast technieken die bruikbaar zijn voor alle muziekstijlen. Ik leer je muziektheorie op een manier die past bij alle genres. Hierbij een lijst van ervaren muzikanten die je misschien kent. Wikipedia kan helpend zijn als je nieuwsgierig bent. Ik houd het kort om je een idee te geven. De komende onderwerpen kunnen aan bod komen tijdens de lessen, afhankelijk van de richting die we samen hebben gekozen.

Arranging
CAGED (major and minor guitar chords up the neck)
Chords: Sevenths, Ninths, Elevenths, Thirteens, Sixths, Diminished (half/fully), Augmented, Mu, Suspended,
Composition
Dominant alteration (mostly relevant to blues, jazz and contemporary composition)
Microtonality: theoretical and arabic
Odd meter rhythms : exotic / progressive / ornamental
Polyrhythms : African / South American
Scales and Improvisation Schemes: Pentatonic, Diatonic, Synthetic and Exotic
Sight-reading and interpretation
Songwriting
Substitutions : tritone, tonic
Voiceleading

Hierbij een lijst van artiesten die aan bod zijn gekomen tijdens de lessen in het seizoen 2016-2017. Ik krijg een glimlach op mijn gezicht als ik sommige namen zo naast elkaar zie staan in deze lijst!

Avenged Sevenfold/ Bach, JS/ Beyonce/ Black Flag/ Bob Marley/ Bullet for my Valentine/ Charlie Parker/ Coldplay/ Creedence Clearwater Revival/ Daft Punk/ Dirk Scheele en de Liedjesband/ Dragonforce/ Ed Sheeran/ Edith Piaf/ Eels/ Elvis Presley/ Errol Garner/ Fernando Sor/ Francisco Tarrega/ Frans Bauer/ George Michael/ Green Day/ Guus Meeuwis/ Henry Purcell/ Ilse de Lange/ Iron Maiden/ Jessie J/ Jebroer/ John Coltrane/ John Jackson (blues)/ JP Cooper/ Justin Bieber/ K3/ Kinderen voor Kinderen/ Lenny Kravitz/ Lokua Kanza/ Lynyrd Skynyrd/ Marco Borsato/ Matteo Carcassi/ Metallica/ Michael Jackson/ Mozart, WA/ Napalm Death/ Neset Ertas/ Nirvana/ Ome Willem/ One Direction/ Pharrell Williams/ Ramones/ Rammstein/ Robert Johnson/ Shaun Mendez/ Sheryl Crow/ Slayer/ Stan Getz/ Stevie Wonder/ System of a Down/ Taylor Swift/ the Cure/ Toots Thielemans/ Van Halen/ Yngwie Malmsteen/ ZZ Top

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik graag van je!

Tot ziens,
Donnie DuVall